sunnuntai 2. joulukuuta 2018

Digi 5.7 | Virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus


Virtuaalitodellisuus

Virtuaalitodellisuus on tietokoneella luotu keinotekoinen maailma, jossa käyttäjä siirtyy erilliseen virtuaaliympäristöön yleensä suljettujen virtuaalilasien avulla. Virtuaalitodellisuuden maailma on yleensä kolmiulotteinen ja siksi se tuntuukin täysin aidolta. Vr-laseissa on silmille erilliset näytöt, jotka luovat kolmiulotteisen vaikutelman. Syvyysvaikutelma, korkeus ja perspektiivi tuntuvat samanlaiselta kuin luonnossa. 360-videoihin on taltioitu erikoiskameran avulla tosielämän tilanteita ja videon katsoja pystyy siten katselemaan vapaasti ympärilleen, täydet 360-astetta.


Kuva täältä.

Virtuaalimaailman selvä etu on läsnäolon tunne eli immersio, joka on parhaimmillaan erittäin voimakas. Virtuaalitodellisuuden suurin tekninen ongelma on kuitenkin se, että vr-laitteet voivat aiheuttaa pahoinvointia. Tämä johtuu siitä, että kehon tasapainoaisti ja silmiin tuleva visuaalinen signaali ovat ristiriidassa.

Lisätty todellisuus

Lisätyssä todellisuudessa käyttäjä näkee reaalimaailman, mutta sen päälle lisätään virtuaalisia elementtejä. Ne voivat olla esimerkiksi animaatioita, grafiikkaa, ääntä, videota tai GPS-tietoja. Pokémon Go-peli on monille tuttu esimerkki lisätystä todellisuudesta. Siinä älykännykän kameran ja näytön avulla voidaan näytätä virtuaalisia olentoja omassa ympäristössämme.

Tulevaisuuden kaupankäynti

Tulevaisuuden kaupankäynnissä virtuaalitodellisuutta ja lisättyä todellisuutta voi varmasti hyödyntää hyvin monin eri tavoin. Esimerkiksi tuotepakkaukseen tai mainokseen voidaan lisätä ilmestymään hahmoja tai esineitä, kun niitä katsotaan esimerkiksi kännykän tai tabletin läpi. Tulevaisuudessa liikkeissä voisi olla esillä vain rajallinen tuotevalikoima ja kokeiltavat tuotteet voitaisiin näyttää digitaalisesti asiakkaalle. Tavaroiden kuljetuksesta voisi jäädä pois yksi välivaihe ja tuotteet toimitettaisiin tehtaalta suoraan asiakkaan kotiin. Huonekaluja ostettaessa voisi kännykän tai tabletin kameran avulla osoittaa paikkaa johon huonekalun haluaisi sijoittaa ja näytöltä näkisi miltä se tulisi siinä kohdassa näyttämään.




Kuva täältä.

Lähteet:

http://arjenteknologiat.utu.fi/tag/kaupankaynti/
https://www.gigantti.fi/cms/gigantin-virtuaalitodellisuus/virtuaalitodellisuus-on-saapunut-giganttiin/
https://www.pokemongo.com/en-us/
https://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/jiiihaaa-virtuaalitodellisuus-nyt-mentiin-6603132
https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kolmiulotteinen-virtuaalitodellisuus-ja-lisätty-todellisuus-Kohti-uusia-maailmoja.aspx
https://yle.fi/uutiset/3-9072959

4 kommenttia:

  1. Erittäin mielenkiintoinen postaus! Olisi kiva päästä kokeilemaan tuota honekalujen sovittamista omaan kotiin ja nähdä miltä se todellisuudessa näyttäisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Jep, siten ei ehkä myöskään tulisi tehtyä niin paljon turhia ostoksia.

      Poista
  2. Hyvin olit selventänyt virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden eron. Minua itseäni kiinnostaisi etenkin tuo huonekalujen ja sisustuselementtien "sovittaminen" omaan kotiin ennen kuin tuotteen ostaa, sillä usein tulee ostettua tuote, joka ei sovikaan siihen paikkaan mihin sen oli suunnitellut laittavansa. Hyvät havainnollistavat kuvat aiheesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos palautteesta! Jep, tuo on kyllä aivan totta, että hutiostoja tulee aina välillä.

      Poista

Digi lopetuspostaus | Mitä jäi käteen?

Blogin kirjoittaminen Aluksi ajatus siitä, että muut kuin opettajat lukevat koulutehtäviäni tuntui inhottavalta, mutta loppujen lopuksi ei...