keskiviikko 21. marraskuuta 2018

Digi 2. ryhmäpostaus | Lean Canvas

Käsittelemme tässä postauksessa projektiamme Lean Canvasin näkökulmasta. Lean Canvasin eri osia ovat asiakassegmentit ja heidän ongelmansa, tarjoamamme ratkaisut, arvolupaus työntekijöille, ratkaisujemme tuomat hyödyt, kulurakenne, onnistumista mittaavat avainluvut sekä kanavat, joilla tavoittaa asiakassegmentit. Maata mullistavaa epäreilua etua tai kilpailuetua emme suoraan lupaa, vaan pyrimme digitalisoinnin avulla tehostamaan toimeksiantajan olemassa olevia prosesseja, joilla helpotetaan työntekijän arkea.

Toimeksiantajan asiakassegmentteihin kuuluvat henkilökohtaisen avustajan työtä hakevat ja jo työtä tekevät osa-aikaiset ja kokoaikaiset työntekijät. Aikaisia omaksujia ovat esimerkiksi osa-aikaista työtä hakevat opiskelijat, jotka ovat myös pääsegmenttimme. Asiakassegmenttien ongelmia ovat työmatkojen pituudet, työn sisältö ja mielekkään itselle sopivan työn löytäminen.
Lähdemme ratkaisemaan kyseisiä ongelmia kehittämällä yritykselle tehokkaammin dataa hyödyntävän ratkaisun työntekijöiden työmatkojen optimointiin, sekä samaa järjestelmää hyödyntävän rekrytointijärjestelmän, jonka on myös tarkoitus vähentää työtuntien määrää HR-osastolla. Arvolupauksemme työntekijälle ja hakijalle ovat lyhemmät työmatkat, optimoidut reitit ja tarkat siirtymäajat sekä paranneltu työhakukokemus. 

Ratkaisut työntekijöille
Ajatuksemme on tarjota toimeksiantajallemme konsepti, kuinka he voivat kehittää algoritmipohjaisen ratkaisun, joka pyrkii optimoimaan työntekijöiden työmatkojen reitit, laskemaan tarkat siirtymisajat ja yleisesti nopeuttamaan matkaamista. Jotta algoritmin voi rakentaa, tarvitsee toimeksiantaja asiakasrekisterin, työntekijärekisterin ja keikkarekisterin käyttääkseen dataa algoritmia varten. Suosittelemme toimeksiantajaa hankkimaan ulkoisen palvelun tarjoajan algoritmin kehittämiseen. Algoritmi on suositeltavaa kehittää avoimen lähdekoodin avulla ja tarkasti dokumentoiden muutokset päivitysten myötä, jotta toimeksiantaja voi tulevaisuudessa tarpeen mukaan kehittää ja kilpailuttaa palvelun tarjoajan. Suosittelemme välttämään applikaatio ratkaisua ja sen sijaan kehittämään verkkoselainohjelmiston, mieluiten HTML-pohjaisen.
Lopputuloksena olisi nettisivuohjelmisto, johon yritys ja työntekijät voivat kirjautua internet-selaimen kautta ja saada työmatkoihin ja muuhun työhön liittyvää informaatiota. Ideamme tarkoitus on helpottaa työpäivän organisointia. Lisäksi se pyrkii vapauttamaan HR-osaston työtunteja.

Ratkaisut työnhakijoille
Datan keräämisen pohjalta, ja sitä osittain tukeaksemme, tarjoamme parannellun hakuprosessin. Siinä ajatuksena on, että osa-aikaista työtä hakeva ilmoittaa hakiessaan kuinka suurella alueella hän olisi valmis tekemään töitä ja kuinka monta tuntia viikossa.

Työnhaku tapahtuu ratkaisussamme normaalisti verkossa, mutta jo työnhakukriteerit täyttäessään hän saa tiedon, onko näillä kriteereillä toimeksiantajalla tarjota hänelle töitä. Pyrimme poistamaan työpaikan saamisen odotteluun liittyvän tyhjiön. Järjestelmä voisi mahdollisesti ehdottaa myös millä kriteereillä hänen olisi mahdollista saada töitä. Järjestelmä hyödyntää tässä prosessissa aiemmin esiteltyä koottua algoritmia. Jos sopiva työtehtävä löytyy, hän voi lähettää hakemuksen HR-osaston käsiteltäväksi. Osaksi uuden rekrytointijärjestelmän merkitys on myös kerätä tehokkaammin tietoa siitä, mitä työnhakijat ovat etsimässä.

Toteutus
Kulurakenteeseen olemme huomioineet ulkoistettavat asiat, kuten algoritmin kehitys, sen ylläpitokulut ja serverit. Lisäksi uuden järjestelmän koulutus henkilökunnalle tulee ottaa huomioon. Avainluvut, joilla mittaamme ratkaisun toimivuutta ovat työhakemusten määrä, työtyytyväisyyskyselyt, työntekijöiden vaihtuvuus ja säästetyt työtunnit. Toimeksiantajan nykyinen näkyvyys avoimien työpaikkojen suhteen tapahtuu työnhakusivujen ja hakukonemainonnan avulla. Ostettua mediaa ei juurikaan ole sosiaalisessa mediassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Digi lopetuspostaus | Mitä jäi käteen?

Blogin kirjoittaminen Aluksi ajatus siitä, että muut kuin opettajat lukevat koulutehtäviäni tuntui inhottavalta, mutta loppujen lopuksi ei...