keskiviikko 7. marraskuuta 2018

Digi 2.2 | Inbound-markkinointi

Inbound-markkinointi on tällä hetkellä trendikäs sana markkinointipiireissä ja siitä puhutaan kuin se olisi kaikki yrityksen ongelmat ratkaiseva metodiikka. Se ei kuitenkaan ole mikään taikatemppu, vaan termi kuvaa markkinointia, jossa asiakas saadaan itse ottamaan yhteyttä markkinoijaan. Teknologian kehittymisen myötä inbound-markkinoinnin mahdollisuudet ovat alkaneet kasvaa ja niitä onkin alettu onnistuneesti hyödyntämään.

Inbound-markkinoinnin tavoitteena on saada potentiaaliset asiakkaat houkuteltua yrityksen luokse. Tavoitteena on saada ihmiset kiinnostumaan yrityksen tarjonnasta laadukkaan ja kiinnostavan sisällön kautta ja siten ikään kuin saada lupa lähestyä heitä uudestaan myöhemmin. Laadukas sisältö tarjoaa asiakkaalle hyötyä ja lisäarvoa sekä parantaa yrityksen hakukonenäkyvyyttä, jolloin yhä useammat potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksen. Inbound-markkinointi on hyvin kohdennettua ja oikeaan ostoprosessin vaiheeseen suunnattua.

Kuva täältä.



Yleisimpiä inbound-markkinoinnin sisältömateriaaleja ovat muun muassa blogiartikkelit, oppaat, webinaarit ja videot. Käytännössä ensin ostaja täytyy saada ensimmäistä kertaa inbound-markkinoijan sisällön pariin. Iso osa ostajista aloittaa tiedonhakunsa Googlesta, joten markkinoijan on tärkeää huolehtia sisältöjensä hakukoneoptimoinnista. Sisältöä voi laittaa avoimesti verkkoon näkyville vapaasti ladattavaksi tai lomakkeen taakse, jolloin markkinoija saa samalla potentiaalisen asiakkaan yhteystiedot ja luvan markkinointiin jatkossa.


Outbound-markkinointi sen sijaan perustuu siihen, että markkinoija etsii ja lähestyy potentiaalisia asiakkaita itse. Usein puhutaan "spämmäämisestä" ja "häiriköinnistä". Outbound-markkinoinnin kanavia ovat esimerkiksi printtimainonta, TV ja spämmisähköpostit. Outbound-markkinointi on siis yksisuuntaista ja usein kohdistamatonta. Vain harvoin myyjä onnistuu ottamaan yhteyttä potentiaaliseen asiakkaaseen juuri sopivalla hetkellä. Teknologian kehitys on tehnyt Outbound-markkinoinnin kanavista paitsi tehottomia, myös hyvin kalliita. Outbound-markkinoinnilta ei voi täysin välttyä, mutta tehokkaita ja usein käytettyjä keinoja sen vähentämiseksi on olemassa. Näitä ovat muun muassa TV-mainosten skippaaminen, ”unsubscribe”-napin painaminen sähköpostilistoilta ja telemarkkinointikieltojen asettaminen. 



Kuva täältä.


Parhaimmassa tapauksessa inbound- ja outbound-markkinointi tukevat toinen toisiaan ja saavat yrityksen markkinoinnin ja myynnin kukoistamaan aivan uudella tavalla. Täytyy vain osata hyödyntää niitä oikein.


Lähteet:


https://blog.advanceb2b.com/fi/inbound-markkinoinnin-keinot
http://vaikuttava.fi/2016/07/05/inbound-markkinointi/
https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/mita-tehokas-inbound-markkinointi-vaatii
https://www.powermarkkinointi.com/blogi/miten-inbound-markkinointi-eroaa-outbound-markkinoinnista
https://www.teamgate.com/blog/inbound-vs-outbound-marketing/


4 kommenttia:

  1. Kiinnostava uusi konsepti! En itse ollut kuullut tästä aikaisemmin. Kuvat myös lisäsivät mielenkiintoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Itsellenikin termit tulivat uutena asiana.

      Poista
  2. Hyvin kiteytetty kirjoitus aiheesta, kaikki oleelliset asiat tuli esille. Kuvat toivat mukavaa visuaalisuutta.

    VastaaPoista

Digi lopetuspostaus | Mitä jäi käteen?

Blogin kirjoittaminen Aluksi ajatus siitä, että muut kuin opettajat lukevat koulutehtäviäni tuntui inhottavalta, mutta loppujen lopuksi ei...