tiistai 6. marraskuuta 2018

Digi 1. ryhmäpostaus | Julkispalvelujen digitalisointi Suomessa

Nykyisen hallituksen kärkihankkeena on julkisen hallinnon digitalisaatio. Tämän hankkeen toimenpiteisiin kuuluu luoda selkeät periaatteet digitalisoinnille julkisissa palveluissa, sitouttaa kunnat ja hallinnonalat prosessien digitalisointiin ja luoda yhden luukun palvelumalli. Kärkihankkeen kaikkien osa-alueiden on tarkoitus astua voimaan viimeistään vuoden 2019 alkuun mennessä. Blogipostauksemme tarkastelee aihetta haasteiden näkökulmasta, eikä suoranaisesti ota kantaa kärkihankkeen onnistumiseen tai sen mahdollisiin puutoksiin

Kärkihankkeen aikataulu:


Kuva täältä.

Hankkeeseen sisältyy suuria konkreettisia ja periaatteellisia haasteita. Muutosvastaisuus nostaa päätään aina suurien julkisten uudistusten yhteydessä. Digitalisaatio ja teknologia kulkevat käsi kädessä ja maastamme löytyy henkilöitä, jotka eivät kulje näiden kahden kehityksen mukana. Yleensä tämä koskee etenkin vanhempia henkilöitä, joiden kyky pysyä muutoksen mukana voi olla heikko tai lähes olematon. Kärkihanke pyrkii vastaamaan ongelmaan digituen avulla. Se käsittää muun muassa asiakaspalvelupisteet, joiden avulla annetaan asiakkaille mahdollisuus palvelukokemukseen ja paikalliseen neuvontaan.  

Digitalisaatiohankkeen toteutus ja täytäntöönpano kohtaa todennäköisesti muutosvastaisuutta ihmisten keskuudessa, jotka työskentelevät uudistusten parissa. Uudistamisen johtaminen vaatii osaamista, halua ja henkilöstön kouluttamista laajalti läpi koko julkisen hallinnon. Digitalisaatio haastaa perinteisiä työpaikkoja, mutta myös uudet ikäluokat tulevat olemaan työntekijöinä erilaisia. Julkisen hallinnon haasteena tulee olemaan työpaikkojensa keskittäminen parantamaan ja tehostamaan palvelua, vaikka se haluaakin kannustaa digitaaliseen asiointiin. 

Julkisten palvelujen digitalisoimisella ihmisistä saadaan kerättyä entistä helpommin todella suuri määrä tietoa, jota pääsee käsittelemään yhä suurempi määrä ihmisiä. Tämä voi aiheuttaa tietoturvariskejä ja osittain jopa rajoittaa yksityisyyden suojaa. Moni konservatiivinen henkilö voi kokea tämän todella negatiivisena asiana. Kuitenkin julkisten palveluiden läpinäkyvyys ja luotto Suomen valtioon parantaa hankkeen toimivuutta 

Mielestämme kärkihankkeen tulee vastata ainakin postauksessamme mainittuihin haasteisiin toimiakseenOma haasteensa on myös saada kaikki mahdolliset julkisten palveluiden käyttäjät tietoisiksi hankkeen tuomista suurista muutoksista. Ryhmämme toivoo, että julkisen hallinnon digitalisaatiosuunnitelma onnistuu, eikä syty tuleen kuten sen luonut hallitus. 

- Ryhmä C (Daniel, Harri, Hetta, Minttu ja Oskari)

Lähteet


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Digi lopetuspostaus | Mitä jäi käteen?

Blogin kirjoittaminen Aluksi ajatus siitä, että muut kuin opettajat lukevat koulutehtäviäni tuntui inhottavalta, mutta loppujen lopuksi ei...