Inbound-markkinoinnin tavoitteena on saada potentiaaliset asiakkaat houkuteltua yrityksen luokse. Tavoitteena on saada ihmiset kiinnostumaan yrityksen tarjonnasta laadukkaan ja kiinnostavan sisällön kautta ja siten ikään kuin saada lupa lähestyä heitä uudestaan myöhemmin. Laadukas sisältö tarjoaa asiakkaalle hyötyä ja lisäarvoa sekä parantaa yrityksen hakukonenäkyvyyttä, jolloin yhä useammat potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksen. Inbound-markkinointi on hyvin kohdennettua ja oikeaan ostoprosessin vaiheeseen suunnattua.

Yleisimpiä inbound-markkinoinnin sisältömateriaaleja ovat muun muassa
blogiartikkelit, oppaat, webinaarit ja videot. Käytännössä ensin ostaja
täytyy saada ensimmäistä kertaa inbound-markkinoijan sisällön pariin. Iso osa
ostajista aloittaa tiedonhakunsa Googlesta, joten markkinoijan on tärkeää
huolehtia sisältöjensä hakukoneoptimoinnista. Sisältöä voi laittaa avoimesti
verkkoon näkyville vapaasti ladattavaksi tai lomakkeen taakse, jolloin
markkinoija saa samalla potentiaalisen asiakkaan yhteystiedot ja luvan
markkinointiin jatkossa.
Outbound-markkinointi sen sijaan perustuu siihen, että
markkinoija etsii ja lähestyy potentiaalisia asiakkaita itse. Usein puhutaan
"spämmäämisestä" ja "häiriköinnistä".
Outbound-markkinoinnin kanavia ovat esimerkiksi printtimainonta, TV ja
spämmisähköpostit. Outbound-markkinointi on siis yksisuuntaista ja usein
kohdistamatonta. Vain harvoin myyjä onnistuu ottamaan yhteyttä potentiaaliseen
asiakkaaseen juuri sopivalla hetkellä. Teknologian kehitys on tehnyt Outbound-markkinoinnin
kanavista paitsi tehottomia, myös hyvin kalliita. Outbound-markkinoinnilta ei
voi täysin välttyä, mutta tehokkaita ja usein käytettyjä keinoja sen
vähentämiseksi on olemassa. Näitä ovat muun muassa TV-mainosten skippaaminen,
”unsubscribe”-napin painaminen sähköpostilistoilta ja telemarkkinointikieltojen
asettaminen.
Kuva täältä.
Parhaimmassa tapauksessa inbound- ja outbound-markkinointi tukevat
toinen toisiaan ja saavat yrityksen markkinoinnin ja myynnin kukoistamaan aivan
uudella tavalla. Täytyy vain osata hyödyntää niitä oikein.
Lähteet:
https://blog.advanceb2b.com/fi/inbound-markkinoinnin-keinot
http://vaikuttava.fi/2016/07/05/inbound-markkinointi/
https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/mita-tehokas-inbound-markkinointi-vaatii
https://www.powermarkkinointi.com/blogi/miten-inbound-markkinointi-eroaa-outbound-markkinoinnista
https://www.teamgate.com/blog/inbound-vs-outbound-marketing/
Kiinnostava uusi konsepti! En itse ollut kuullut tästä aikaisemmin. Kuvat myös lisäsivät mielenkiintoa.
VastaaPoistaKiitos kommentistasi! Itsellenikin termit tulivat uutena asiana.
PoistaHyvin kiteytetty kirjoitus aiheesta, kaikki oleelliset asiat tuli esille. Kuvat toivat mukavaa visuaalisuutta.
VastaaPoistaKiitos palautteestasi!
Poista