keskiviikko 14. marraskuuta 2018

Digi 3.5 | Haku- ja avainsanat

Hakusana on sana, jolla palvelua tai tuotetta haetaan hakukoneesta. Tämän mukaan palveluntarjoaja tarjoaa mielestään parhaat mahdolliset hakutulokset haulle. Oikeat avainsanat saavat kävijät toteuttamaan sivuston omistajan tavoitteita ja ovat ihmisten hakukoneissa suosimia hakusanoja. Kaikkein suosituimmat hakusanat eivät kuitenkaan välttämättä ole kaikkein tehokkaimpia avainsanoja. Toisaalta parhaat avainsanat eivät myöskään välttämättä ole niitä, jotka toisivat eniten kävijöitä. Suuren kohdentamattoman massan sijaan kannattaa tavoitella sellaisia kävijöitä, jotka toteuttavat asetettuja tavoitteita eli tuovat liiketoimintahyötyä.


Kuva täältä.

Avainsanatutkimukseen on hyvin monia välineitä ja taktiikoita. Sanoja ehdottavat avainsanatyökalut voivat paljastaa eroja sanojen hakuvolyymissä. Parhaana työkaluna suomenkieliseen avainsanatutkimukseen pidetään Google Ads avainsanojen suunnittelijaa. Sen avulla voi hakea uusia avainsana- ja mainosryhmäideoita kampanjoihin. Myös avainsanaluettelon tehokkuuden arvioiminen onnistuu suunnittelijan avulla. Google Trends taas soveltuu hakusanojen suosion vertailuun. Mikäli tiedossa on jonkun avainsanan hakuvolyymi, voidaan Trendsin avulla päätellä muistakin vertailemalla niitä tunnettuun. Avainsanatutkimukseen kannattaa panostaa, sillä oikeilla sanoilla tavoitetaan enemmän oikeita asiakkaita. Sen sijaan huonot sanat heittävät mainosrahaa hukkaan. Search Console on hakusanatyökalu, joka kertoo kuinka monesti oma sivusto on näkynyt Googlen hakutuloksissa eri hakusanoilla, millä sijoituksella sivusto on näkynyt keskimäärin ja kuinka moni on klikannut hakutulosta.

Ilmaisten työkalujen lisäksi on olemassa myös monia maksullisia työkaluja, joiden avulla saa avainsanatutkimuksesta enemmän irti. Keywordtool.io-työkalun maksullisen version avulla saa tietoonsa hakusanojen hakumäärät ja klikkaushinnat. KWFinder-avainsanatyökalu on helppokäyttöinen ja edullinen verrattuna moniin maksullisiin työkaluihin. Sen avulla voi tutkia suosittuja hakutermejä, kilpailun tasoa, hakumääriä ja SERP-näkymää (hakukoneen hakutulossivua).

Avainsanojen valinnassa on tärkeää ottaa huomioon kuukausittaisten hakujen määrä ja kilpailun taso. Sijoittuminen Googlessa ensimmäiseksi avainsanalla, jolla ei ole hakuja, ei auta saamaan uusia asiakkaita. Monesti myös ne hakusanat, joilla on eniten hakuja, ovat myös kilpailluimpia. Sijoittuminen korkealle on huomattavasti vaikeampaa kilpailluimmilla avainsanoilla. Tärkeintä on löytää ja valita avainsanoiksi sellaisia sanoja, joilla on tarpeeksi kuukausittaisia hakuja, mutta ne eivät ole liian kilpailtuja.


Lähteet:

http://nettibisnes.info/ilmaiset-avainsanatyokalut/
https://asema10.fi/blog-cpt/avainsanatutkimus/
https://blog.markgrowth.com/how-to-plan-keyword-research-and-what-tools-to-use-cbbe05f959ff
https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/hakusanat-mita-asiakkaasi-etsivat
https://www.hopkins.fi/artikkelit/ilmaiset-seo-tyokalut-top-25/
https://www.hopkins.fi/artikkelit/nainselvitatgooglehakusanojensuosionhakukoneoptimointiavarten/
https://www.tulos.fi/artikkelit/avainsanat/

2 kommenttia:

  1. Olet selvästi paneutunut asiaan, koska teksti vaikutti niin asiantuntevalta, mutta se oli kuitenkin helppoa ja ymmärrettävää luettavaa! Hieno postaus. :)

    VastaaPoista

Digi lopetuspostaus | Mitä jäi käteen?

Blogin kirjoittaminen Aluksi ajatus siitä, että muut kuin opettajat lukevat koulutehtäviäni tuntui inhottavalta, mutta loppujen lopuksi ei...